Wednesday, July 6, 2011

BERSIH 2.0 *bersih ke?*

skarang ni sume org sebok ngan perhimpunan bersih ni..aku xpaham btol la..tujuan diorg, nk wat tuntutan..
bleh nk wat,tp ikot saluran laa..xyh nk kecoh2 cmni..gua pun xsenang duduk, laa..xpasal2,polis kene keje lebih,cuti askar dibekukan untuk standby rusuhan..
nk tau ape tuntutan diorg?ni dieee..
  • Bersihkan senarai undi
  • Mereformasikan undi pos
  • Gunakan dakwat kekal
  • Akses media bebas & adil
  • Masa berkempen minima 21 hari
  • Kukuhkan institusi awam
  • Hentikan rasuah
  • Hentikan politik kotor
fine la..aku mmg xminat politik..tp politik ni mmg perlu..tp aku mls nk amek port..slagi xkaco hidup aku..tp ni da cam nyusahkan gak la..sbb ATM kene standby kalo de rusuhan..td kwn aku ckp die xsblah mane2 pihak tp kn die pelik,kenapa kerajaan takot sangat bile Ambiga ni nk wat bersih?pd pendapat aku la kan, kerajaan sebenarnya tgh berjaga2..diorang xnak peristiwa ala2 13 mei tu berulang..sejarah paling hitam dalam penubuhan Malaysia..mungkin kerajaan trauma..itu pandangan aku la..lg satu,cara Ambiga ni rsnye mcm nk provoke jek..tp kadang2 mcm btol plak..yela,peristiwa 13 mei tu rusuhan kaum antara melayu ngan cina..yg 9 julai ni mayb antara melayu ngan india..semalam aku ade terbaca dlm internet tulis,bende ni adalah salah satu alat digunakan non-mslim untuk mlagakan melayu-islam..btol gak tu..yela,cube korg teliti sal crite2 bersih ni,die nye pengasas, Datuk S. Ambiga,india..n die ajak parti pembangkang ikot skali..xksah la yg tu..yg aku kesah nyer ni,PAS nk kerahkan 300000 ahli (melayu-islam) die utk sertai prhmpunan ni.tp,ade ke DAP nk kerahkan 300000 ahli (cina) untuk sertai prhmpunan ni?xde kan..korg nmpk x kt sini..diorg just nk gnkan politik untuk melaga-lagakan umat islam..aku bkn anti kerajaan,dan bkn anti pembangkang..aku adalah seorang islam..aku rs,kite sesama islam kene bergabung..aku xksah BN ke PAS ke yg memerintah..asalkan diorang tau hukum hakam..korg nk ke negara islam cam Malaysia ni diperintah ngan orang yg xseagama ngan kite?korg tgk ape jd ngan Singapore?ape jd ngan Penang?aku bkn racist tp ni luahan pendapat..okla,skarang PM sebok ngan kempen 1Malaysia tu..kite sebagai rakyat kene sokong..sbb kite ade 3kaum majoriti dalam Malaysia ni..tp 1Malaysia xbermaksud kite kene ade hak yg sama..kite kene rujuk balik perlembagaan..sbb perlembagaan asas Malaysia selama ni..disebabkan perlembagaan,kite hidup aman smpai sekarang..korg nak ke Malaysia jd huru hara,perang sane sini cam berlaku kt negara timur tengah?aku xnk..aku da cukup bahagia hidup kt Malaysia ni..aman damai je..taula da dekat pil;ihanraya tp xyah la nk wat kempen sane sini nk raih undi..kalo ko nk raih undi tp xwat org marah,xpe..ni x..cara ko tu wat org len marah..ni sume pendapat aku..ape yg aku nk luah kan..terpulang pada korg nk kata aku ni anti kerajaan ke,anti pmbangkang ke,racist ke..ni hanya adalah pandangan aku..harap maklum... :)

2 comments:

Mids Zurain said...

dr jadi racist..bek jdi racer...haha

diebakasmani said...

yela tu...